мандалатрапія

М А Н Д А Л А Т Е Р А П І Я

Арт-терапія (art therapy) в перекладі: терапія – лікування, використання з лікувальною метою, арт-візуальні мистецтва.

Метод арт-терапії є сучасною та ефективною технікою в системі психокорекційних заходів. Художня творчість допомагає зрозуміти й оцінити свої почуття, спогади, образи майбутнього, знайти час для відновлення життєвих сил і спосіб спілкування із собою.

Існує безліч різних видів і напрямків терапії мистецтвом. Це зображувальна терапія, музична терапія, танцювальна терапія, бібліотерапія, казкотерапія, драмотерапія, кінотерапія, мандалатерапія, лялькотерапія й пісочна терапія.

Однією з найбільш цікавих і сучасних технік у зображувальній терапії є «Мандала». К.Юнг стверджував: «Мандала відповідає мікроскопічній природі душі».

Мандала (mandala) – в перекладі із санскрипту «коло» або «центр». Малюнок її симетричний, зазвичай він є колом із вираженим центром. Коли людина малює мандалу, вона малює свій внутрішній світ зараз, стан, самовираження.

Зображення мандал зустрічається вже в найбільш ранніх, первісних культурах. Коло символізує священну територію, місце сили. Її центр – це зображення сонця. Зображення мандал можна зустріти в різних народів у різних культурах. Мандала здавна має духовний сенс символічного відображення світу і психічної гармонії. Люди інтуїтивно навчилися заспокоювати свій розум і душу за допомогою зображень у колі, використовуючи їх як спосіб знову зблизитися  з природою.

Мандала – це щось більше, ніж просто малюнок, виконаний на папері, тканині, піску. Творча робота з мандалою через її концентричну структуру привносить потрібну енергію у внутрішній світ людини для відновлення рівноваги та спокою.

Мандала веде до відкриття й використання джерела своєї внутрішньої енергії. Однією з головних переваг роботи з мандалою є те, що кожна людина розкриває себе сама. Мандала підходить як для дорослих, так і для дітей. Так, у психокорекційній та розвивальній роботі можливості мандал застосовують:

  • з метою корекції емоційного стану, нормалізації поведінки (розфарбування готових мандал-розфарбовок);
  • з метою діагностики актуального настрою (розфарбовування білого кольору);
  • з метою вивчення групових взаємин (створення індивідуальних мандал у групі з подальшим створенням колективної композиції);
  • з метою діагностики й корекції конкретної проблеми (розфарбоване коло символізує школу, сім`ю, образ «Я», дружбу, любов, гнів тощо).

У психології мандала не будується за певними правилами, а створюється довільно, так, як підказує наше несвідоме. Образи мандали – це проекція відображення внутрішнього світу в символах.

У процесі організації роботи з мандалою є певні підготовчі кроки. Передусім необхідна спокійна атмосфера. Це допоможе краще встановити зв`язок зі своїми почуттями. Також виявляється дуже ефективним і розслаблюючим прослуховування музики під час малювання.

Простий спосіб розпочати роботу – це намалювати коло. Воно може бути на аркуші, а може бути вирізаним. Вибір кольору вільний. Варто пам`ятати, що не існує «поганих» чи «хороших» мандал. Вона вважається завершеною тоді, коли, подивившись на неї, відчуваєте задоволення від споглядання.

Існують певні правила роботи психолога з дітьми у разі використання мандали. Час роботи з однією мандалою 20–60 хвилин. Якщо дитина втомилася, їй можна дати можливість продовжити працювати наступного разу. Якщо запланована робота з мандалами-розмальовками, то пропонується кілька: дитина сама вибирає за формою, орнаментом, ту, що ближче за настроєм. Матеріали для роботи й колірну гаму (олівці, фломастері, фарби) дитина вибирає самостійно.

Психолог фіксує стан напруження/розслаблення, пов`язаний з процесом роботи; здійснюється принцип невтручання в роботу дитини; принцип уникнення оціночних коментарів щодо роботи. Після того, як мандала створена, можна запропонувати придумати назву. У роботі з дітьми з підвищеною руховою активністю ефективно створення мандал з природного матеріалу, використання насипних мандал, яке дозволяє заспокоїтися, зосередитися, знижує зайву імпульсивність, розвиває зорово-моторну координацію, увагу, розвиває дрібну моторику. Після роботи дуже важливо дати можливість проговорити про свої почуття, переживання з приводу роботи над мандалою і ставлення до результату.

Технологія з насипною мандалою дуже проста: дитина обирає готове зображення мандали або малює її сама. Для роботи необхідно мати пластикову тарілку діаметром 12-20 см., клей, різноманітні крупи (пшоно, гречка, перловка, рис, манна крупа), боби, насіння, фломастери або кольорові олівці. З допомогою пензлика на окремі частини малюнка наноситься клей і приклеюється насипний матеріал. Дитина повинна дотримуватись симетрії малюнку, повинна працювати неквапливо, продумуючи кожен свій рух.

Створення мандали із насипних матеріалів особливо привабливе для дітей та підлітків. У процесі роботи відбувається гармонізація внутрішнього психологічного стану дитини, зняття внутрішньої тривожності, активізація роботи несвідомого, актуалізація почуттів, формування установки позитивного ставлення до себе, розвиток творчого потенціалу, так само вивчення сімейного оточення, особистісного ресурсу дитини, зняття емоційної напруженості.

         Висновки. Мандала-терапія:

  • поліпшує психологічний клімат в колективі;
  • створює творчу атмосферу;
  • активізує пізнання себе та оточуючих людей;
  • розвиває творчі здібності;
  • викликає позитивні емоції.
  • зміцнює психологічне здоров’я;
  • мотивує до особистого зростання;

Коментування вимкнене.