ОСВІТНЯ ПРОГРАМА
Сумського дошкільного навчального
закладу (ясла-садок) № 17 «Радість »
м. Суми, Сумської області
на 2021/2022 навчальний рік
ПЕРЕДМОВА
Освітня програма Сумського дошкільного закладу (ясла-садок) № 17 «Радість» м. Суми, Сумської області на 2021/2022 навчальний рік розроблена творчою групою у складі:
- Батарчук А.В., завідувач
- Коба Л.Ю., вихователь-методист, спеціаліст вищої категорії
- Шкіль Л.М., вихователь, спеціаліст вищої категорії
- Головенко Н.М., учитель-логопед, спеціаліст вищої категорії
- Шепіль О.А., музичний керівник, спеціаліст вищої категорії
- Супрун С.М., практичний психолог, спеціаліст другої категорії
- Личкун Л.Г., сестра медична старша
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Мета освітньої програми закладу дошкільної освіти: створення та реалізація оптимального інноваційного комплексу розвивальних, виховних, освітніх функцій та змістових напрямків життєдіяльності дітей від 2 до 6 (7) років задля втілення завдань Базового компоненту дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти).
Завдання освітньої програми закладу дошкільної освіти:
- окреслити перелік, зміст, тривалість та взаємозв’язок освітніх складових, зорієнтованих на оволодіння вихованцями базовими освітніми компетентностями;
- встановити форми організації освітньої роботи;
- визначити інструментарій, який забезпечує якість освіти;
- прогнозувати результати освітньої роботи на момент вступу дитини до школи.
Структура освітньої програми:
- особливості організації освітнього процесу в закладі;
- програмно-методичне забезпечення освітньої діяльності;
- стратегія та процедура забезпечення якості освіти;
- критерії оцінювання результатів освітньої діяльності.
Показники результативності освітньої програми для здобувачів освіти:
- зміцнення психічного та фізичного здоров’я;
- набуття вихованцями компетентності дитини старшого дошкільного віку, передбачених Базовим компонентом дошкільної освіти;
- сформованість мотивації до подальшого навчання.
Показники результативності освітньої програми
для педагогів:
- реалізація завдань передбачених Базовим компонентом дошкільної освіти;
- удосконалення професійних навичок щодо організації освітнього процесу;
- реалізація особистісно-орієнтованого підходу в освітній діяльності;
- упровадження в роботу освітніх новацій та інформаційно-комунікаційних технологій;
- реалізація в роботі принципу партнерської взаємодії з батьківською громадою.
РОЗДІЛ І. ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
Повна назва закладу дошкільної освіти:
Сумський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)№ 17 «Радість» м. Суми, Сумської області ( скорочена назва ДНЗ № 17 м. Суми)
Нормативно-правове забезпечення освітньої діяльності закладу дошкільної освіти:
- Закон України «Про освіту» (від 05.09. 2017 року № 2145-VIII).
- Закон України «Про дошкільну освіту» із змінами і доповненнями (від 11.07.2001 № 2628-IIІ).
- Базовий компонент дошкільної освіти (Затверджений наказом Міністерства освіти і науки України (№ 33 від 12.01.2021 «Про затвердження Базового компоненту дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція).
- Положення про дошкільний навчальний заклад, затверджене постановою Кабінету Міністрів Українивід 12 березня 2003 р. № 305(в редакції постанови Кабінету Міністрів Українивід 27 січня 2021 р. № 86)
- Лист МОН від 10.08.2021 року № 1/9-406 «Щодо окремих питань діяльності закладів дошкільної освіти у 2021/2022 році».
- Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді (затверджено наказом МОН України від 16.06.2015 №641).
- Наказ МОН України «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності» від 20.04.2015 № 446.
- Статут Сумського дошкільного навчального закладу (ясла-садка) № 17 «Радість» м. Суми, Сумської області (нова редакція), затверджений рішенням міської ради сьомого скликання від 24.05.2017.
- Санітарний регламент для дошкільних навчальних закладів (затверджено наказом МОЗ України від 24.03.2016 №234).
- Примірний перелік ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти (затверджений Наказом МОН України від 19 грудня 2017 року № 1633).
- Лист МОН України від 25.07.2016 №1/9-396 «Про організацію національно-патріотичного виховання у дошкільних навчальних закладах» .
- Лист МОН України від 11.10.2017 №1/9-546 «Щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців».
- Лист МОН України від 19.04.2018 №1/9 249 «Щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти»).
- Лист МОН України від 12.10.2015 №1/9-487 «Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах».
- Інструктивно-методичні рекомендації від 02.09.2016 №1/9-454 «Щодо організації роботи з музичного виховання дітей у дошкільних навчальних закладах».
- Інструктивно-методичні рекомендації від 02.09.2016 №1/9-456 «Організація фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах».
- Лист МОН України від 07.07.2021 № 1/9 – 344 «Планування роботи закладу дошкільної освіти на рік»
- Методичні рекомендації «Щодо створення інклюзивного освітнього середовища в закладах дошкільної освіти» (додаток до листа МОН ВІД 25.06.2020 № 1/9-348)
Пріоритетні напрямки роботи закладу дошкільної освіти:
- фізкультурно-оздоровчий;
- STREAM-освіта.
Мова освітнього процесу в закладі освіти : українська
Режим роботи закладу:
Заклад здійснює освітню роботу 5 днів на тиждень. З 7.30 до 18.00 працює 13 груп. З 7.00 до 19.00 працює одна група.
Мережа груп:
Функціонує 14 груп: для дітей раннього віку – 2 групи; для дітей молодшого дошкільного віку – 3 групи; для дітей середнього дошкільного віку – 4 групи, з них 1 група компенсую чого типу для дітей з порушенням мовлення; для дітей старшого дошкільного віку – 5 груп, з них 2 групи компенсуючого типу для дітей з порушенням мовлення.
Форми організації освітнього процесу, види, типи занять:
З метою організації освітнього процесу педагоги використовують такі види занять: комплексні, тематичні, комбіновані, сюжетно-динамічні, інтегровані. Спеціалісти та вихователі організовують дітей на фронтальні заняття (вся група), групові заняття (до 15 дітей), індивідуально-групові заняття (до 8 дітей), індивідуальні заняття (1- 4 дітей). Спеціалісти проводять заняття гуртків.
Кожного дня в усіх вікових групах проводяться різні види ігор, спостереження, логіко-математична, технологічна, сенсорно-пізнавальна, мовленнєва, природничо-екологічна, сенсорно-пізнавальна, дослідницька, художньо-продуктивна, рухова діяльності.
Освітній процес планується за освітніми напрямами Базового компонента дошкільної освіти та програмою розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля».
Орієнтовний тижневий розподіл організації освітньої діяльності на 2021/2022 навчальний рік
Види діяльності за освітніми напрямами |
Кількість занять на тиждень за віковими групами | |||
група дітей раннього віку
(від 2 до 3 років) |
група дітей молодшого дошкільного віку (від 3 до 4 років) | група дітей середнього дошкільного віку (від 4 до 5 років) | група дітей старшого дошкільного віку (від 5 до 6(7) років) | |
Ознайомлення із соціумом
(о.н. Дитина у соціумі) |
– | – | -1 | – |
Ознайомлення з природним довкіллям (о. н. « Дитина в природному довкіллі») | – | – | – | 1 |
Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо) (о. н. «Дитина у світі мистецтва») | 2 – музична діяльність
1 – малювання |
2 – музична діяльність
1 – малювання 1 – аплікаця/ ліплення |
2 – музична діяльність
1 – малювання 1ліплення 1 аплікація |
2 – музична діяльність
1 – малювання 1 – аплікаця/ ліплення |
Сенсорний розвиток
(о. н. «Дитина в сенсорно- пізнавальному просторі») |
– | – | – | – |
Логіко-математичний розвиток (о. н. « Дитина в сенсорно- пізнавальному просторі») | – | 1 | 1 | 1 |
Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування
(о. н. «Мовлення дитини») |
1 | – | 1 | 1 |
Здоров’я та фізичний розвиток (о. н. «Особистість дитини») | 2 | 4 | 4 | 4 |
1.Комплексне
соціум+ мовл. роз. 1.Комплексне сенсорний + апл/ліпл 1.Комплексне природа+ сенсорний. розв |
2- Комплексне: соціум+ мовл. роз.
1.Комплексне мовлення +природа . |
1- Комплексне:
природа + мовлення 1.Комплексне соціум+ мовл. роз 1.Компллексне соціум+ аплікація |
2.-Комплексне:
соціум + 1-Комплексне малювання + соціум 1-Комплексне лог.мат. + природа |
|
Загальна кількість занять на тиждень | 7 | 8 | 11 | 14 |
Додаткові освітні послуги на вибір батьків | 3 | 6 | 5 | 6 |
Максимальна кількість занять на тиждень | 10 | 14 | 16 | 20 |
Реалізація варіативної складової Базового компонента дошкільної освіти.
Упродовж 2021/2022 навчального року в закладі планується функціонування гуртків, направлених на реалізацію завдань варіативної складової Базового компонента дошкільної освіти:
№ | Назва гуртка | Вікова група | Керівник | Місце проведення |
1 | “Веселий оркестр”
|
старша
|
Придача О.С.
|
музична зала |
2 | “Гармонія”
|
старша
|
Шепіль О.А | музична зала |
3 | Степ-аеробіка | старша
|
Медведь В.В. | спортивна зала |
4 | Група ЛФК | згідно рекомендацій | Васько М.В. | спортивна зала |
РОЗДІЛ ІІ. ПРІОРИТЕТНІ ЗАВДАННЯ НА НАВЧАЛЬНИЙ РІК, ІННОВАЦІЙНА, ЕКПЕРИМЕНТАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ.
Завдання роботи дошкільного навчального закладу на 2021/2022 навчальний рік
- Урізноманітнювати форми освітньої роботи щодо упровадження здоров’яутворювальних технологій метою яких є формування здоров’язбережувальної компетентності.
- Продовжити освітню роботу яка сприяє сталому розвитку особистості дошкільника, формує творчі та технічні компетентності, продуктивне та критичне мислення дітей шляхом STREAM-освіти .
- Вдосконалювати рівень використання в освітньому процесі та взаємодії з батьківською громадою ресурсів та технологій глобальної мережі Інтернет.
- Створити систему внутрішнього забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти.
Інноваційна діяльність
У 2021/2022 навчальному році заклад буде працювати над вивченням та впровадженням таких методик та технологій:
№ | Назва технології, методики | Ким впроваджується | Задіяні групи |
1 | Розвиваючі ігри Нікітіних | Педагоги груп дошкільного віку | групи дошкільного віку |
2 | Система музичного виховання К.Орфа | Придача О.С. | середні, старші групи |
3 | Музикотерапія | Шепіль О.А. | всі групи |
4 | Система роботи Стенд-музей | Педагоги груп дошкільного віку | групи дошкільного віку |
5 | Ребус-метод | вихователі старших груп | старші групи |
6 | Блоки Дьєнеша | Бур І.О., Мішура Т.Д. | старша група |
7 | Мнемотехніка | Головенко Н.М. | групи компенсую чого типу |
8 | Кубики «Історії Рорі» | вихователі старших груп | старші групи |
РОЗДІЛ ІІІ. ПРОГРАМОВО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
З метою реалізації інваріантної та варіативної складових змісту дошкільної освіти в 2021/2022 навчальному році в закладі будуть реалізовуватись комплексні та парціальні програми дошкільної освіти:
№
з/п |
Назва | Автор | Документ про надання грифа | Група, у якій реалізується | П.І.П. педагогів | ||||||
Комплексні програми | |||||||||||
1. | Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» | Білан О.І. | Лист МОН України від 23.05.2017
№1/11-4988 |
всі групи | |||||||
Парціальні програми | |||||||||||
1. | Парціальна програма з основ здоров’я та безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку «Про себе треба знати, про себе треба дбати» | Лохвицька Л.В. | Лист ІІТЗО
від 08.11.2013 № 14.1/12-Г-62 |
||||||||
2. | Парціальна програма національно- патріотич ного виховання дітей дошкільного віку «Україна – моя Батьківщина» | за наук.ред.
Рейпольської О.Д.,авт: Каплуновська О.М., Кичата І.І., Палець Ю. М. |
Лист ІІТЗО
від 25.03.2016. № 2.1/12-Г-85 |
||||||||
3 | Парціальна програма «Веселкова музикотерапія» | Малашевська І.А. | Лист ІІТЗО
Від 25.02.2015 № 14.1/12- Г – 54 |
групи компенсуючого типу середнь ого старшого дошкільного віку, | Шепіль О.А. | ||||||
Корекційно-розвивальні програми для груп компенсую чого типу | |||||||||||
1 | Програма «Корекційно-розвиткова робота з дітьми із загальним та фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення» | Стахова Л.Л., Кравцова І.В.
|
ІМЗО від 05072019 № 221/12 – 5 – 577 | групи компенсу –
ючого типу |
Головенко Н.М.
Довженко А.М. Кобзенко О.В. |
||||||
РОЗДІЛ ІV. ІНСТРУМЕНТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ
Кадрове забезпечення
Загальна кількість працівників – 67 осіб, з них педагогів – 32 особи, обслуговуючого персоналу – 35 осіб. Заклад забезпечений педагогічними кадрами. Освітній процес здійснюють : вихователі, 3 музичні керівники, 3 учителі-логопеди, 2інструктори з фізкультури, 1 практичний психолог.
Матеріально-технічне забезпечення закладу
У закладі функціонують: кабінет практичного психолога, методичний кабінет, медичний та логопедичний кабінети, 2 музичні зали, 2 спортивні зали, басейн.
Відповідно до типового проекту будівлі до складу групових приміщень входять приймальні кімнати з індивідуальними шафами для одягу дітей та полицями для взуття; ігрові кімнати з набором меблів, центрами дослідницької діяльності, ігровими та іншими центрами; спальні та санітарно-побутові приміщення. Всі приміщення групових кімнат відповідають санітарним, педагогічним, естетичним вимогам. Всі групові приміщення обладнано меблями відповідно до зросту дітей, сантехнікою, а також наочно-дидактичними посібниками, художньою літературою, спортивним обладнанням, іграшками тощо.
Предметно-просторове середовище закладу
Ігровим та навчально-дидактичними посібниками заклад забезпечений відповідно Примірного переліку ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти, наказ МОН України від 19.12.2017р. № 1633 на 85%. У кожній групі наявний стенд-музей за певним напрямком роботи.
Музичні зали забезпечені музичними інструментами – фортепіано, баяном, акордеоном, дитячими музичними інструментами (перкусійними); дидактичними та музичними іграшками, компакт-дисками з записами класичних музичних творів, сучасними творами для дітей.
У музичних залах наявні 2 акустичні стереосистеми, мобільний екран (навісний на стіні), ноутбук, музичні портативні колонки.
У спортивній залі І поверху наявний килим для занять з вільної боротьби, гімнастичні стінки, канати,станок, лави, спортивний інвентар. У спортивній залі ІІ поверху наявні спортивний комплекс, гімнастичні стінки, баскетбольні кошики, канати, лави, дуги , ребристі дошки, мати, спортивний інвентар. Для музичного супроводу занять наявне фортепіано.
РОЗДІЛ V. ІНСТРУМЕНТИ ПРОВЕДЕННЯ МОНІТОРИНГУ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
«Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти». Упорядники: Н.М. Шаповал, О.М. Кулик, Т.В. Киричук. 2021 рік.
З метою визначення рівня розвиненості та вихованості дітей дошкільного віку, у вересні, січні та травні 2021/2022 навчального року буде проведений моніторинг досягнень дітей раннього, молодшого, середнього, старшого дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти.
РОЗДІЛ VІ. ОСНОВНІ ПОКАЗНИКИ РЕАЛІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Освітня програма ДНЗ № 17 «Радість» у 2021/2022 навчальному році передбачає досягнення вихованцями на кінець дошкільного віку шкільної зрілості та сукупності компетентностей, які будуть сталою базою для їх подальшого особистісного розвитку в умовах Нової української школи.
Модель сформованості компетентностей випускника ДНЗ № 17 «Радість»
Освітній напрям «Особистість дитини» | Обізнаність із будовою свого тіла, гігієнічними навичками за його доглядом; належністю до певної статті; продуктами харчування; основними показниками власного здоров’я, цінністю здоров’я для людини. Уміння виконувати основні рухи та гімнастичні вправи; застосовувати здобуті знання, вміння і навички щодо збереження здоров’я, не зашкоджуючи як власному, так і здоров’ю інших людей. Дотримання правил безпеки життєдіяльності.
Обізнаність дитини з образом самої себе, своїм «Я», її місцем у системі людської життєдіяльності (у сім’ї, групі однолітків, соціально-комунікативному просторі, в різних видах діяльності). Здатність до самооцінки, довільної регуляції власної поведінки в різних життєвих ситуаціях, позитивного ставлення до власного внутрішнього світу (мотиви, ціннісні орієнтації, бажання і мрії, почуття тощо), оптимістичного світовідчуття щодо свого сьогодення і майбутнього. |
Освітній напрям «Дитина сенсорно-пізнавальному просторі» | Виявляє пізнавальну активність, спостережливість, винахідливість у довкіллі; вирізняється позитивною пізнавальною мотивацією; моделює, експериментує в довкіллі за допомогою вихователя і самостійно, використовуючи умовно-символічні зображення, схеми. Орієнтується в сенсорних еталонах (колір, форма, величина), їх видах, ознаках, властивостях; у часі і просторі; оволодіває прийомами узагальнення, класифікації, порівняння і зіставлення. |
Освітній напрям «Дитина в природному довкіллі» | Обізнана з природним середовищем планети Земля та Всесвітом як цілісним організмом, у якому взаємодіють повітря, вода, грунт, рослини, тварини, люди, Сонце, Місяць тощо; усвідомлює їх значення для діяльності людини, для себе. Сприймає природу як цінність, виокремлює позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи, довільно регулює власну поведінку.
Усвідомлює себе частиною великого світу природи; знає про залежність власного здоров’я, настрою, активності від стану природи, її розмаїття і краси; виявляє інтерес, бажання та посильні уміння щодо природоохоронних дій. Знає про необхідність дотримання людиною правил доцільного природокористування, чистоти природного довкілля, заощадливого використання природних багатств, використання води, електричної та теплової енергії в побуті; прикладає домірні зусилля зі збереження, догляду та захисту природного довкілля. |
Освітній напрям «Гра дитини» | Обізнаність із різними видами іграшок; здатність їх використовувати в самостійних іграх; організовувати різні види ігор (рухливі, народні, ігри з правилами, сюжетно-рольові тощо) відповідно до їх структури (уявлювана ігрова ситуація, ігрова роль, ігрові правила); реалізовувати власні ігрові задуми; дотримуватись ігрового партнерства та рольових способів поведінки, норм та етикету спілкування у процесі гри. |
Освітній напрям «Дитина в соціумі» | Обізнаність із нормами та правилами сімейного (родинного) співжиття; здатність їх дотримуватися; уміння підтримувати доброзичливі, дружні, довірливі стосунки в родинному колі, виявляти турботу і любов до рідних і близьких членів родини. |
Освітній напрям «Мовлення дитини» | Обізнаність із різними соціальними ролями людей (знайомі, незнайомі, свої, чужі, діти, дорослі, жінки, чоловіки, дівчатка, хлопчики, молоді, літні тощо); з елементарними соціальними та морально-етичними нормами міжособистісних взаємин; уміння дотримуватись їх під час спілкування. Здатність взаємодіяти з людьми, які її оточують: узгоджувати свої дії, поведінку з іншими; усвідомлювати своє місце в соціальному середовищі; позитивно сприймати себе. Вміння співпереживати, співчувати, допомагати іншим, обирати відповідні способи спілкування в різних життєвих ситуаціях. |
Освітній напрям
«Дитина у світі мистецтва» |
Сприймає мистецький твір з позиції краси, вирізняє його як естетичний. Виявляє себе емоційно сприйнятливим та естетично чуйним цінителем, слухачем, глядачем, виконавцем; емоційно-ціннісно ставиться до проявів естетичного в житті. Реалізує здатність насолоджуватись мистецтвом, пізнавати образну специфічність мистецтва і дотичну інформацію. Переймає духовний потенціал мистецького твору у власний досвід, виховує в собі риси улюблених персонажів. Володіє комунікативними навичками спілкування з приводу змісту і краси твору, його засобів. Із задоволенням наслідує мистецькі зразки ― образотворчі, музичні, танцювальні, театральні, літературні. Охоче інтегрує в творчих завданнях власні інтереси, уподобання, цінності, набутий мистецький досвід діяльності сприйняття і відтворення прекрасного (уміння, навички). Випромінює благополуччя під час мистецької творчої діяльності; має навички рефлексії стосовно власного мистецького досвіду; виявляє художню активність як складову особистісної культури. |