Підготовка руки дитини починається набагато раніше до приходу в школу. Захоплення брязкальця, ігри з пальчиками малюками, масаж кінчиків пальців, малювання, ліплення з пластиліну, глини і багато іншого допоможе майбутньому учневі навчитися красиво писати, не відчуваючи при цьому втоми і негативних емоцій.
Важливо відразу навчити тримати предмет що пише, це, як показує практика залишається без належної уваги дорослих. Дитина закріплює неточну навичку користування предметом, що пише під час малювання, писання печатними буквами, штрихуванні.
Здавалося б, нехай пише, як йому зручно, але правила користування предметами, що пишуть розроблялися недарма: в них звертається увага на правильність сидіння, збереження зору, розвиток певних м’язів руки, здатних витримати максимальне навантаження сьогодні і в майбутньому. Дитину які навчилася тримати не правильно ручку, дуже важко перенавчити.
А ЯК ЖЕ ПРАВИЛЬНО?
При письмі ручка лежить на верхній фаланзі середнього пальця, фіксується великим і вказівним, великий палець знаходиться трохи вище за вказівний; опора на мізинець; середній та безіменний розташовані майже перпендикулярно краєві столу. Відстань від нижнього кінця ручки до вказівного пальця 1,5 – 2 ст. кінець ручки орієнтований на плече. Кисть знаходиться в русі, лікоть від столу не відривається. Далі треба поспостерігати за тим, як дитина пише і вирішити, чи правильно вона виконує ці дії.
Можна використати такий методичний прийом. Поміняйтеся з дитиною ролями. Нехай він керує вашими діями, підказує, як що ви щось робите не так. Цей прийом концентрує увагу на елементах виконуваної роботи і більш ефективно організує до навчання. Потім дитина діє самостійно.
Підказки повинні бути мінімальними і поступово зводитися нанівець. Контроль навиків письма у дитини бажано провести до того, як йому виповниться 4 роки, щоб мати запас часу виправлення неправильної навички перед вступом до школи.
Шестирічна дитина може займатися не більше 20 хвилин.
Як розпізнати неправильні навички???
Про неправильні навики писання кажуть наступні деталі:
• Неправильне положення пальців: дитина тримає ручку «пучкою», в кулачку, ручка лежить не на середньому , а на вказівному пальцеві.
• Дитина тримає ручку занадто близько до її нижнього кінця, або занадто далеко від нього.
• Кисть жорстко фіксується.
• Занадто сильні або слабкі натиски при писанні та малюванні.
• Дитина при замальовуванні часто повертає аркуш, отже він не вміє змінювати напрям ліній за допомогою пальців.
• Дитина малює занадто маленькі предмети, це свідчить про жорстку фіксацію кисті руки.
Це можна перевірити! Запропонуйте дитині намалювати одним рухом коло діаметром 3-4см. (за обранцем). Якщо дитина має схильність фіксувати кість на площині, але не впорається з цим завданням: намалює замість кола овал, коло значно меншого діаметру або буде малювати її в декілька прийомів, переставляючи руку чи повертаючи аркуш.
Як виправити?
Для виправлення неправильної навички писання можна скористатися наступними прийомами
• На верхньому фаланзі середнього пальця можна поставити крапку, пояснити дитині, що ручка повинна лежати на цьому пальці.
• Намалювати на руці лінію, нижче за яку не повинен спускатися вказівний палець.
• Якщо жорстко фіксується рука, то може допомогти об ведення великих фігур, розміром в 1/3 альбомного аркушу.
• Якщо ближче до школи ваша дитина довго застібає ґудзики, не вміє зав’язувати шнурки, часто впускає з рук, вам варто звернути увагу на формування навичок писання.
Як розвивати малу мускулатуру рук дитини?

• Розминати пальцями кісто, глину, пластилін, м’які паралонові шарики, губку.
• Качати по черзі пальцями маленькі бісеринки, камінчики.
• Плескати в долоні тихо, голосно, в різному темпі.
• Нанизувати бісеринки, ґудзики на нитку. Зав’язати вузлик тонкою і товстою ниткою.
• Заводити будильник, іграшки ключиком.
• Штрихувати, малювати, розфарбовувати олівцями, крейдою, фарбами.
• Різати ножицями.
• Конструювати з паперу, шити, вишивати, в’язати.
• Робити пальчикові гімнастику.
• Малювати узори по клітинках в зошиті.
Успіхів вам, шановні батьки, у відповідальній справі – підготовці дитини до навчання в школі.