На виконання статті 22 Закону України «Про дошкільну освіту», наказу Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 № 54 «Про затвердження порядку проведення моніторингу якості освіти», Плану роботи на 2023/2024 навчальний рік, Освітньої програми Сумського дошкільного навчального закладу(ясла-садок) № 17«Радість» м. Суми, Сумської області на 2023/2024 навчальний рік, Положення про внутрішню систему забезпечення якості дошкільної освіти, яке схвалено педагогічною радою від 31.08.2023 (протокол №1), наказу по закладу освіти від 23.08.2023 року №116 «Про організацію та проведення моніторингового дослідження», з метою виявлення рівня досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти та рівня освітньої діяльності педагогічних працівників у вересні 2023 року був проведений початковий етап моніторингового дослідження, у січні 2024 року – поточний етап моніторингового дослідження, у травні 2024 року – узагальнювальний етап моніторингового дослідження рівня сформованості основних компетентностей дітей з метою аналізу динаміки розвитку вихованців та визначення комплексу освітніх заходів, спрямованих на взаємодію з дітьми, які мають недостатній рівень сформованості базових компетентностей.
Обстеження здійснювалось згідно матеріалів методичного посібника «Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти» (Мандрвець – 2021). Основним методом проведеного моніторингу було спостереження – педагоги спостерігали за поведінкою, особливостями спілкування, зацікавленнями, досягненнями. Використовувались також спеціальні діагностичні процедури, які проводились у звичайній для дітей обстановці з використанням ігрових вправ, бесід організованих індивідуально та фронтально. Моніторинг проводився під час звичних для дітей видів діяльності: ігрової, трудової, самостійної та режимних моментів, занять, прогулянок, приймання їжі тощо.
Результати моніторингового обстеження кожної дитини було внесено у таблиці визначення рівня досягнень дітей за освітніми напрямами Базового компоненту дошкільної освіти відповідної вікової групи.
Педагоги були забезпечені інструментарієм для здійснення моніторингу, матеріалами щодо фіксування результатів (таблицями, картками) та матеріалами проведення педагогічної діагностики.
Узагальнені результати обстеження освітнього процесу проаналізовано згідно контрольних занять, діагностичних карток, умінь та навичок дітей.
Моніторинг компетентностей дітей здійснено за всіма освітніми напрямами: «Особистість дитини», «Дитина у соціумі», «Дитина у природному довкіллі», «Дитина у світі мистецтва», «Гра дитини», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Мовлення дитини».
Моніторингом були охоплені діти, які відвідували заклад офлайн.
Обстежено всього 162 дитини, що становить 80 % від загалу. Усі результати дітей педагоги фіксували у відповідно розроблених картках на кожну вікову групу за основними критеріями визначення рівня розвитку дітей. Рівні розвитку визначались за 4-бальною шкалою: високий рівень – дитина самостійно справляється із завданням, знання і навички сформовані; достатній рівень – дитина самостійно справляється із завданням, іноді припускається незначних помилок, знання і навички сформовані; середній рівень – дитина справляється із завданням за допомогою дорослого, знання і навички сформовані; початковий рівень – дитина не може виконати завдання навіть після додаткових пояснень дорослого, знання і навички в процесі формування.
Моніторинг показав, що загальний рівень розвитку компетентностей дітей у закладі становить 80%. Аналіз засвідчив, що високий рівень розвитку загальних компетентностей мають лише 2% вихованців від загалу, 25% дітей мають достатній рівень, 52% середній, 20 % початковий рівень. Найчастіше початковий рівень розвитку загальних компетентностей зустрічається в групах раннього та молодшого дошкільного віку, найбільше в групі «Малюк», це можна пояснити наймолодшим віком дітей та адаптацією до дошкільного закладу. У таких випадках спостерігаються прояви деякого регресу розвитку. В аналітичних довідках вихователі спланували форми та методи роботи, які сприятимуть розвитку та вдосконаленню рівня розвитку загальних компетентностей.
Узагальненні результати рівня розвитку компетентностей дітей раннього віку відповідно до освітніх ліній Базового компонента дошкільної освіти (3-й рік життя)
У групах молодшого дошкільного віку обстежено 37 дітей. Ступінь адаптації у 98% дітей легкий. Загальний рівень сформованості компетентностей дітей груп молодшого дошкільного віку 10%.
Найвищі рівні оволодіння загальними компетентностями в освітніх напрямах: «Дитина в світі мистецтва», – 21%. Високого рівня сформованості компетентностей у групах не зафіксовано.
У групі «Сонечко» (вихователі Мішура Т. Д., Усик О.В.) списковий склад становить 26 дітей, обстежено 25(96%). Достатній рівень становить 28%, діти самостійно справляються із завданнями, іноді припускаються незначних помилок. В той же час переважає середній рівень компетентності, 49% дітей справляються із завданнями з допомогою дорослого. Початковий рівень компетентності у 23% вихованців. За освітнім напрямом «Особистість дитини» найвищий показник компетентності дітей 76%, «Дитина в природному довкіллі» – 72%, «Дитина у світі мистецтва» – 67%. Загальний рівень компетентності 28%.
У групі «Квіточки» (вихователі Рибалко І.І., Усик О.В.) списковий склад становить 27 дітей, обстежено 25 (96%) дітей. Достатній рівень компетентності становить 16%, діти самостійно справляються із завданнями, іноді припускаються незначних помилок. Переважає середній рівень компетентності – 57%. Початковий рівень у 25% вихованців. За освітнім напрямом «Особистість дитини» найвищий показник – 76%, «Дитина в природному довкіллі» показник 72%, «Дитина у світі мистецтва» – 67%. Загальний рівень компетентності 16%.
Узагальненні результати рівня розвитку компетентностей дітей молодшого дошкільного віку відповідно до освітніх ліній Базового компонента дошкільної освіти (4-й рік життя)
У групах середнього дошкільного віку обстежено 28 дітей. Загальний рівень сформованості компетентностей – 53%.
В освітніх напрямах переважає достатній рівень: «Особистість дитини» – 66%, «Дитина в соціумі» – 57%, «Дитина в природному довкіллі» – 44%, «Гра дитини» – 56%, «Дитина у світі мистецтва» – 41%. Високий рівень сформованості компетентностей у середніх групах становить 13%.
У групі «Барвінок» високий рівень компетентності не діагностовано, достатній рівень становить 50%, середній рівень – 48%, початковий рівень – 2%. Загальний рівень компетентності у групі – 54%.
У групі «Мальви» високий рівень становить 13%, достатній – 30%, переважає середній рівень компетентності – 55%. Загальний рівень компетентності у групі – 51%.
Значний відсоток початкового рівня розвитку загальних компетентностей спостерігається в середній спеціальній групі «Райдуга». Цей факт було доведено до відома вихователів групи Кіхтьової М.А., Бірюкової Л.В., практичного психолога Супрун С.М., учителя логопеда Бойко Є.В. Практичний психолог та учитель-логопед спланували та будуть проводити корекційну роботу з вихованцями в колаборації з вихователями групи для розвитку загальних компетентностей у відповідності з віковими показниками.
Узагальненні результати рівня розвитку компетентностей дітей середнього дошкільного віку відповідно до освітніх ліній Базового компонента дошкільної освіти (5-й рік життя)
У групах старшого дошкільного віку обстежено 29 дітей. Загальний рівень сформованості компетентностей дітей старшого дошкільного віку – 48%. Найвищі рівні оволодіння загальними компетентностями в освітніх напрямах «Особистість дитини», «Дитина в соціумі», «Дитина в світі мистецтва» – 100%. Високий рівень сформованості компетентностей у старших групах становить 8%.
У групі «Веселка» високого рівня компетентності не діагностовано, достатній рівень – 50%, середній рівень – 48%, початковий –2%. Загальний рівень компетентності у групі – 98%.
У групі «Курчатко» високий рівень становить 8%, достатній – 40%, середній – 49%. Загальний рівень компетентності у групі – 97%.
Узагальненні результати рівня розвитку компетентностей дітей старшого дошкільного віку відповідно до освітніх ліній Базового компонента дошкільної освіти (6-й рік життя)
У спеціальних групах для дітей з порушенням мовлення старшого дошкільного віку обстежено 20 дітей. Ступінь адаптації у 99% дітей легкий. Загальний рівень компетентності у групах – 42%. Найвищі рівні оволодіння загальними компетентностями в освітніх напрямах «Особистість дитини», «Дитина в соціумі», «Дитина в світі мистецтва». Високий рівень сформованості компетентностей у старших спеціальних групах не діагностовано.
У спеціальній групі для дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовлення «Казка» високий рівень не діагностовано, достатній становить 25%, середній – 67%. Початковий рівень у 8% вихованців. Загальний рівень компетентності 25%.
У спеціальній групі «Капітошка» високого рівня не діагностовано.Достатній рівень становить 59%, середній – 38%. Загальний рівень компетентності 59%%.