ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Мета освітньої програми закладу дошкільної освіти: створення та реалізація оптимального інноваційного комплексу розвивальних, виховних, освітніх функцій та змістових напрямків життєдіяльності дітей від 2 до 6 (7) років задля втілення завдань Базового компоненту дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти).
Завдання освітньої програми закладу дошкільної освіти:
- окреслити перелік, зміст, тривалість та взаємозв’язок освітніх складових, зорієнтованих на оволодіння вихованцями базовими освітніми компетентностями;
- встановити форми організації освітньої роботи;
- визначити інструментарій, який забезпечує якість освіти;
- прогнозувати результати освітньої роботи на момент вступу дитини до школи;
- розробити форми робити які дадуть можливість здійснювати освітню діяльність очно, онлайн та в змішаній формі.
Структура освітньої програми:
- особливості організації освітнього процесу в закладі;
- програмно-методичне забезпечення освітньої діяльності;
- стратегія та процедура забезпечення якості освіти;
- критерії оцінювання результатів освітньої діяльності.
Показники результативності освітньої програми для здобувачів освіти:
- зміцнення психічного та фізичного здоров’я;
- набуття вихованцями компетентності дитини старшого дошкільного віку, передбачених Базовим компонентом дошкільної освіти;
- формування особистісних якостей та психічних процесів які забезпечують успішність розвитку навчальних навичок для подальшого навчання в школі.
Показники результативності освітньої програми для педагогів:
- реалізація завдань передбачених Базовим компонентом дошкільної освіти;
- удосконалення професійних навичок щодо організації освітнього процесу;
- реалізація особистісно-орієнтованого підходу в освітній діяльності;
- упровадження в роботу освітніх новацій та інформаційно-комунікаційних технологій для організації роботи в умовах воєнного часу;
- реалізація в роботі принципу партнерської взаємодії з батьківською громадою.
РОЗДІЛ І. ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
Повна назва закладу дошкільної освіти:
Сумський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)№ 17 «Радість»
м. Суми, Сумської області ( скорочена назва ДНЗ № 17 м. Суми)
Нормативно-правове забезпечення освітньої діяльності закладу дошкільної освіти:
- Закон України «Про освіту» (від 05.09. 2017 року № 2145-VIII).
- Закон України «Про дошкільну освіту» із змінами і доповненнями (від 11.07.2001 № 2628-IIІ).
- Базовий компонент дошкільної освіти (Затверджений наказом Міністерства освіти і науки України (№ 33 від 12.01.2021 «Про затвердження Базового компоненту дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція).
- Положення про дошкільний навчальний заклад, затверджене постановою Кабінету Міністрів Українивід 12 березня 2003 р. № 305(в редакції постанови Кабінету Міністрів Українивід 27 січня 2021 р. № 86)
- Лист МОН від 27.07.2022 року № 1/8462-22 «Методичні рекомендації про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році».
- Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді (затверджено наказом МОН України від 16.06.2015 №641).
- Наказ МОН України «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності» від 20.04.2015 № 446.
- Статут Сумського дошкільного навчального закладу (ясла-садка) № 17 «Радість» м. Суми, Сумської області (нова редакція), затверджений рішенням міської ради сьомого скликання від 24.05.2017.
- Санітарний регламент для дошкільних навчальних закладів (затверджено наказом МОЗ України від 24.03.2016 №234).
- Примірний перелік ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти (затверджений Наказом МОН України від 19 грудня 2017 року № 1633).
- Лист МОН України від 25.07.2016 №1/9-396 «Про організацію національно-патріотичного виховання у дошкільних навчальних закладах» .
- Лист МОН України від 11.10.2017 №1/9-546 «Щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців».
- Лист МОН України від 19.04.2018 №1/9 249 «Щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти»).
- Лист МОН України від 12.10.2015 №1/9-487 «Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах».
- Лист МОН України від 11.07.2022 № 1/7707-22 «Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та опалювального сезону в умовах воєнного стану»
- Інструктивно-методичні рекомендації від 02.09.2016 №1/9-454 «Щодо організації роботи з музичного виховання дітей у дошкільних навчальних закладах».
- Інструктивно-методичні рекомендації від 02.09.2016 №1/9-456 «Організація фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах».
- Лист МОН України від 07.07.2021 № 1/9 – 344 «Планування роботи закладу дошкільної освіти на рік»
- Методичні рекомендації «Щодо створення інклюзивного освітнього середовища в закладах дошкільної освіти» (додаток до листа МОН ВІД 25.06.2020 № 1/9-348)
Пріоритетні напрямки роботи закладу дошкільної освіти:
- фізкультурно-оздоровчий;
- STREAM-освіта.
Мова освітнього процесу в закладі освіти : українська
Режим роботи закладу:
Заклад здійснює освітню роботу 5 днів на тиждень. З 7.30 до 18.00 працює 13 груп. З 7.00 до 19.00 працює одна група. У період воєнного стану всі групи організовують освітній процес у формі онлайн та надають індивідуальні освітні послуги в оффлайн форматі за присутності батьків у І першу половину дня.
Індивідуальні освітні послуги надаються в оффлайн форматі для дітей раннього віку – з 10.00 до 11.00 (1 година); для дітей молодшого дошкільного віку – з 10.00 до 11.30 (1 год 30 хв.); для дітей середнього дошкільного віку – з 8.00 до 10.00 (2 години); для дітей старшого дошкільного віку – з 8.00 до 10.30 (2 год 30 хв.).
Мережа груп:
Функціонує 14 груп: для дітей раннього віку – 3 групи; для дітей молодшого дошкільного віку – 2 групи; для дітей середнього дошкільного віку – 4 групи, з них 1 група спеціальна для дітей з порушенням мовлення; для дітей старшого дошкільного віку – 5 груп, з них 2 групи спеціальні для дітей з порушенням мовлення.
Форми організації освітнього процесу, види, типи занять:
З метою організації освітнього процесу педагоги використовують такі види занять: тематичні, інтегровані. Спеціалісти та вихователі організовують дітей на фронтальні заняття (вся група), групові заняття (до 15 дітей), індивідуально-групові заняття (до 8 дітей), індивідуальні заняття (від 1 до 4 дітей). Спеціалісти проводять заняття гуртків.
Кожного дня в усіх вікових групах проводяться різні види ігор, спостереження,рухова,ігрова,комунікативна,мовленнєва,здоров’язбережувальна, мистецько-творча, пізнавально-дослідницька, господарсько-побутова діяльності.
Освітній процес планується за освітніми напрямами Базового компонента дошкільної освіти та освітньою програмою розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля».
Орієнтовний тижневий розподіл організації освітньої діяльності на 2022/2023 навчальний рік
Види діяльності за освітніми напрямами |
Кількість занять на тиждень за віковими групами | |||
група дітей раннього віку
(від 2 до 3 років) |
група дітей молодшого дошкільного віку (від 3 до 4 років) | група дітей середнього дошкільного віку (від 4 до 5 років) | група дітей старшого дошкільного віку (від 5 до 6(7) років) | |
Ознайомлення із соціумом
(о.н. Дитина у соціумі) |
1 | – | 1 | 3 |
Ознайомлення з природним довкіллям (о. н. « Дитина в природному довкіллі») | 1 | – | – | 2 |
Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо) (о. н. «Дитина у світі мистецтва») | 2 – музична діяльність
1 – малювання |
2 – музична діяльність
1 – малювання 1 – аплікаця/ ліплення |
2 – музична діяльність
1 – малювання 1ліплення 1 аплікація |
2 – музична діяльність
2 – малювання 1 – аплікаця/ ліплення |
Сенсорний розвиток
(о. н. «Дитина в сенсорно- пізнавальному просторі») |
– | – | – | – |
Логіко-математичний розвиток (о. н. « Дитина в сенсорно- пізнавальному просторі») | – | 1 | 1 | 2 |
Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування
(о. н. «Мовлення дитини») |
2 | – | 1 | 3 |
Здоров’я та фізичний розвиток (о. н. «Особистість дитини») | 2 | 4 | 4 | 4 |
1- інтегроване : соціум+ мовл. і культура мовл. спілкування
1.інтегроване мовлення +природа . |
1 інтегроване:
природа + мовлення 1.інтегроване соціум+ мовл. роз |
|||
Загальна кількість занять на тиждень | 7 | 7 | 10 | 15 |
Додаткові освітні послуги на вибір батьків | 3 | 7 | 6 | 5 |
Максимальна кількість занять на тиждень | 10 | 14 | 16 | 20 |
Реалізація варіативної складової Базового компонента дошкільної освіти.
Упродовж 2022/2023 навчального року в закладі планується функціонування гуртків, направлених на реалізацію завдань варіативної складової Базового компонента дошкільної освіти:
№ | Назва гуртка | Вікова група | Керівник | Місце проведення |
1 | «Веселі музики»
Гри на дитячих інструментах |
старша
|
Придача О.С.
|
музична зала |
2 | «Гармонія» музикотерапія
|
старша
|
Шепіль О.А | музична зала |
3 | «Джерельце» етнографічний | старша
|
Падалко О.Б. | музична зала |
4 | «Фантазія» хореографічний | старша
|
Горських Ю.В. | спортивна зала |
РОЗДІЛ ІІ. ПРІОРИТЕТНІ ЗАВДАННЯ НА НАВЧАЛЬНИЙ РІК, ІННОВАЦІЙНА, ЕКПЕРИМЕНТАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ.
Завдання роботи дошкільного навчального закладу на 2022/2023 навчальний рік
- Інтегрувати в освітній процес сучасні здоров’яутворювальні технології та народні оздоровчі традиції, які сприяють формуванню здоров’язбережувальної компетентності .
- Продовжити освітню роботу, яка сприяє сталому розвитку особистості дошкільника, формує творчі та технічні компетентності, продуктивне та критичне мислення дітей шляхом STREAM-освіти .
- Продовжити взаємодію закладу дошкільної освіти з родинами дітей як учасниками освітнього процесу з метою розбудови системи внутрішнього забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти.
- Сприяти вихованню у дітей почуття національної гідності шляхом ознайомлення їх з традиціями українських етнографічних свят.
Інноваційна діяльність
У 2022/2023 навчальному році заклад буде працювати над вивченням та впровадженням таких методик та технологій:
№ | Назва технології, методики | Ким впроваджується | Задіяні групи |
1 | Розвиваючі ігри Нікітіних | Педагоги груп дошкільного віку | групи дошкільного віку |
2 | Система музичного виховання К.Орфа | Придача О.С. | середні, старші групи |
3 | Музикотерапія | Шепіль О.А. | всі групи |
4 | Система роботи Стенд-музей | Педагоги груп дошкільного віку | групи дошкільного віку |
5 | Ребус-метод | вихователі старших груп | старші групи |
6 | Блоки Дьєнеша | Бур І.О., Мішура Т.Д. | старша група |
7 | Мнемотехніка | Головенко Н.М. | групи компенсую чого типу |
8 | Кубики «Історії Рорі» | вихователі старших груп | старші групи |
РОЗДІЛ ІІІ. ПРОГРАМОВО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
З метою реалізації інваріантної та варіативної складових змісту дошкільної освіти в 2021/2022 навчальному році в закладі будуть реалізовуватись комплексні та парціальні програми дошкільної освіти:
№
з/п |
Назва | Автор | Документ про надання грифа | Група, у якій реалізується | П.І.П. педагогів | ||
Комплексні програми | |||||||
1. | Освітня програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» | Олександра Білан | Лист ІМЗО від 06.12.2021
№ 22.1/12-Г-751 |
всі групи | |||
Парціальні програми | |||||||
1. | Парціальна програма з основ здоров’я та безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку «Про себе треба знати, про себе треба дбати» | Лохвицька Л.В. | Лист ІІТЗО
від 08.11.2013 № 14.1/12-Г-62 |
||||
2. | Парціальна програма національно- патріотич ного виховання дітей дошкільного віку «Україна – моя Батьківщина» | за наук.ред.
Рейпольської О.Д.,авт: Каплуновська О.М., Кичата І.І., Палець Ю. М. |
Лист ІІТЗО
від 25.03.2016. № 2.1/12-Г-85 |
||||
Корекційно-розвивальні програми для груп компенсую чого типу | |||||||
1 | Програма «Корекційно-розвиткова робота з дітьми із загальним та фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення» | Стахова Л.Л., Кравцова І.В.
|
ІМЗО від 05072019 № 221/12 – 5 – 577 | групи компенсу –
ючого типу |
Головенко Н.М.
Довженко А.М. Кобзенко О.В. |
||
РОЗДІЛ ІV. ІНСТРУМЕНТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ
Кадрове забезпечення
Загальна кількість працівників – 66 осіб, з них педагогів – 32 особи, обслуговуючого персоналу – 34 особи. Заклад забезпечений педагогічними кадрами. Освітній процес здійснюють : 23 вихователі, 3 музичні керівники, 3 учителі-логопеди,1 інструктор з фізкультури, 1 практичний психолог.
Матеріально-технічне забезпечення закладу
У закладі функціонують: кабінет практичного психолога, методичний кабінет, медичний та логопедичний кабінети, 2 музичні зали, 2 спортивні зали, басейн.
Відповідно до типового проекту будівлі до складу групових приміщень входять приймальні кімнати з індивідуальними шафами для одягу дітей та полицями для взуття; ігрові кімнати з набором меблів, центрами дослідницької діяльності, ігровими та іншими центрами; спальні та санітарно-побутові приміщення. Всі приміщення групових кімнат відповідають санітарним, педагогічним, естетичним вимогам. Всі групові приміщення обладнано меблями відповідно до зросту дітей, сантехнікою, а також наочно-дидактичними посібниками, художньою літературою, спортивним обладнанням, іграшками тощо.
Предметно-просторове середовище закладу
Ігровим та навчально-дидактичними посібниками заклад забезпечений відповідно Примірного переліку ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти, наказ МОН України від 19.12.2017р. № 1633 на 85%. У кожній групі наявний стенд-музей за певним напрямком роботи.
Музичні зали забезпечені музичними інструментами – фортепіано, акордеоном, дитячими музичними інструментами (перкусійними); дидактичними та музичними іграшками, компакт-дисками з записами класичних музичних творів, сучасними творами для дітей.
У музичних залах наявні 2 акустичні стереосистеми, мобільний екран (навісний на стіні), ноутбук, музичні портативні колонки.
У спортивній залі І поверху наявний килим для занять з вільної боротьби, гімнастичні стінки, канати,станок, лави, спортивний інвентар. У спортивній залі ІІ поверху наявні спортивний комплекс, гімнастичні стінки, баскетбольні кошики, канати, лави, дуги , ребристі дошки, мати, спортивний інвентар. Для музичного супроводу занять наявне фортепіано.
РОЗДІЛ V. ІНСТРУМЕНТИ ПРОВЕДЕННЯ МОНІТОРИНГУ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
«Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти». Упорядники: Н.М. Шаповал, О.М. Кулик, Т.В. Киричук. 2021 рік.
З метою визначення рівня розвиненості та вихованості дітей дошкільного віку, у вересні, січні та травні 2022/2023 навчального року буде проведений моніторинг досягнень дітей раннього, молодшого, середнього, старшого дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти.
РОЗДІЛ VІ. ОСНОВНІ ПОКАЗНИКИ РЕАЛІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Освітня програма ДНЗ № 17 «Радість» у 2022/2023 навчальному році передбачає досягнення вихованцями на кінець дошкільного віку шкільної зрілості та сукупності компетентностей, які будуть сталою базою для їх подальшого особистісного розвитку в умовах Нової української школи
Модель сформованості компетентностей випускника ДНЗ № 17 «Радість»
- Виявляє пізнавальний інтерес до навколишнього світу і взаємин між людьми;
- Уміє адекватно поводитися в колективі , бути ввічливим, вихованим, ухвалювати правильні рішення в різних життєвих ситуаціях;
- Має сформовані уявлення про доброту, гуманність, чесність, справедливість як важливі якості взаємин між людьми;
- Виявляє прихильність до дорослих та однолітків, уміє висловлювати своє ставлення, прагне позитивної оцінки довколишніх;
- Здатний до особистісного контакту з дорослими;
- Володіє вмінням планувати організовувати (гру, працю), прагне досягти позитивних результатів в індивідуальній та спільні діяльності;
- Уміє розв’язувати проблемні ситуації;
- Дотримується правил особистої гігієни, знає основні ознаки здоров’я, усвідомлює необхідність проведення профілактичних заходів;
- Уміє самостійно організувати рухливу, народну, дидактичну, сюжетно-рольову гру, розподілити ролі;
- Володіє навичками основних рухів, уміє доцільно використовувати їх у разі потреби;
- Ознайомлений із правилами пожежної безпеки, вуличного руху, безпеки в побуті, у природі та з правилами поведінки з незнайомими людьми;
- Уміє спілкуватися з людьми різного віку, статі;
- Знає свої права та поважає права інших людей, відповідально виконує обов’язки;
- Ознайомлений з предметами довкілля (житло, споруди соціального призначення, зв’язок тощо), цінує предмети, зроблені людьми;
- Має уявлення про державу, її символи;
- Має елементарні уявлення про історію України, її столицю, місто (село), в якому проживає;
- Ознайомлений з культурою свого народу та регіону, зокрема народні ігри, іграшки, ремесла,, календарно-обрядові свята, звичаї та обряди, народний одяг, українська оселя;
- Має сформований інтерес до історії свого краю;
- Знає імена рідних, поважає родину, родинні обереги, складає родинне дерево;
- Має уявлення про характерні ознаки об’єктів природи (сонце, вода, повітря, ґрунт, пісок. глина);
- Знає назви свійських і диких тварин, птахів, кущів, лікарських рослин, грибів, квітів, городніх і садових рослин, комах, земноводних свого регіону;
- Доглядає за квітами та мешканцями куточка природи;
- Володіє трудовими вміннями та навичками, виявляє працьовитість, бережне ставлення до результатів праці;
- Усвідомлює, що стан здоров’я залежить від чистоти повітря, ґрунту, води;
- Знає, що люди вивчають космос;
- Дотримується правил природо доцільної поведінки; разом із дорослим бере участь в акціях, спрямованих на підтримку сталого розвитку;
- Має розвинені навички самообслуговування, господарсько-побутової праці, праці в природі; вміє виготовляти прості вироби з паперу, тканини, природного матеріалу;
- Розуміє, що в Україні українська мова є державно;
- Чітко й правильно вимовляє звуки рідної мови;
- Має багатий словниковий запас, розвинене граматично-правильне та зв’язне мовлення(складає розповіді та переказує тексти);
- Володіє мовленнєвим етикетом;
- Має розвинену дрібну моторику (вміння володіти олівцем, ручкою, ножицями);
- Виокремлює жанри художніх творів, передає зміст українських народних казок, оповідань, уміє характеризувати персонажів твору;
- Читає вірші напам’ять;
- Знає і називає не менше 3-4 імен прозаїків і поетів, не менше 8-10 літературних і фольклорних творів;
- Має уявлення про основні одиниці мовлення (звук, слово, речення);
- Робить звуковий аналіз простих слів;
- Уміє лічити в межах 10, робити нескладні усні обчислення, розв’язувати арифметичні задачі;
- Встановлює закономірності, причинно-наслідкові зв’язки;
- Уміє спостерігати, обстежувати, аналізувати, виокремлювати головне і другорядне, порівнювати і запам’ятовувати;
- Уміє здійснювати найпростіші форми контролю власної діяльності, перевіряти зроблене, виправляти помилки;
- Здійснює серіацію за величиною, довжиною, масою, об’ємом, орієнтується у просторі і часі;
- Намагається ощадливо використовувати електроенергію, воду, залишки продуктів харчування, вміє виокремлювати першочергові потреби сім’ї;
- Уміє виокремлювати суттєві явища довкілля, порівнювати їх , бачити їх подібність і відмінність;
- Малює, ліпить, аплікує, використовуючи нетрадиційні матеріали і техніки зображення предметів;
- Уміє розрізняти музичні твори, працювати, відтворюючи в рухах ритмічний малюнок; співати виразно, без напруження, грати на дитячих музичних інструментах;
- Виготовляє власноруч і з допомогою дорослого конструкції, будівлі, саморобки, використовує їх для реалізації ігрових задумів;
- Уміє застосовувати творчій досвід у повсякденній діяльності, досліджувати продукувати ідеї;
- Бере участь в іграх-драматизаціях, іграх-інсценуваннях,театралізованих іграх, передаючи обрах за допомогою засобів зовнішньої виразності та пантоміми, вносить творчі фрагменти в театралізацію;
- Самостійно організовує і здійснює театралізовано-ігрову діяльність;
- Знає різні види та назви ігор; ініціює організацію ігор, дотримується правил гри, вміє налагоджувати партнерські стосунки у грі.